اقتصاد ایران در سال ۹۸
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، فعالان اقتصادی بر این باورند که در سال جدید شرایط اقتصادی منحصر به فردی را تجربه خواهیم کرد که اگر با استراتژی های برنامه ریزی شده به آن نپردازیم، موجب خسران خواهد شد. ما در کشور با پدیده ای با عنوان "نا اطمینانی اقتصادی" مواجه هستیم که اساسا منشأ سیاسی و مدیریتی دارد و این نا اطمینانی به دلیل ابهام در تشخیص منشأ و دامنه اثرگذاری آن، قابل پیش گیری نیست اما اقتصاد ایران در سال ۹۸ تا حدودی قابل پیش بینی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

قیمت آهن در سال ۹۸

از آن جایی که شرایط اقتصادی همیشه در بازار آهن و تعیینقیمت آهن آلات تأثیرگذار بوده است، پیش بینی می شود که اگر شرایط اقتصادی به دور از التهاب باشد، قیمت آهن در مدار ثابتی حرکت کند. البته ناگفته نماند که رکود در ساخت و ساز، کاهش تقاضا و ریزش قیمت ارز می تواند موجب کاهش قیمت آهن بخصوصقیمت میلگرد آجدار شود. پیش بینی های صورت گرفته بر اساس خبرهای به دست رسیده از بازار آهن حاکی از آن است که اگر شرایط مناسبی در بازار حاکم باشد، قیمت پایه میلگرد در سال ۹۸ در کانال ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو اعلام خواهد شد و اگر قیمت ارز در سال جدید کاهش  یابد، به تبع آن شاهد کاهش قیمت آهن آلات خواهیم بود.

بازار مسکن در سال ۹۸

بخش عرضه و تقاضا در بخش مسکن طی سال آینده قفل خواهد شد؛ از این رو سازندگان با مشکلات فراوانی برای فروش و تأمین منابع مالی پروژه های خود مواجه خواهند بود. افزایش هزینه ساخت و ساز همزمان با افزایش نرخ ها، مسکن را وارد رکود تورمی خواهد کرد که همین امر موجب کاهش تقاضای خرید خواهد شد. در نتیجه سازندگان مجبور می شوند و از بخش چشمگیری از منافع خود چشم پوشی کنند.

شرایط ارزی در سال ۹۸

دولت به دلیل امکان فروش نفت و پس از آن امکان انتقال وجوه ارزی به کشور در موقعیت سختی قرار دارد. در چنین شرایطی دولت، مجلس و مردم باید با تدابیر خاص و رفتار صحیح شرایط موجود را کنترل کنند. هرگونه مصوبه یا اقدامی از قبیل تخصیص ارزهای رانتی ارزان قیمت که کوچکترین تاثیری در قیمت کالاها نداشته است و یا ادامه توزیع و فروش انرژی با روند فعلی و یا تصمیم های خلق الساعه که موجب بستن دست و پای صادرکننده شود، در نهایت به تنگنای ارزی و "ماموریت غیر ممکن" مدیریت نرخ ارز منجر خواهد شد!

رکود در سال ۹۸

تغییرات اساسی در متغیرهای کلان اقتصادی در سال آینده موجب خواهد شد تا بنگاه ها در برآورد سطح درآمدها، هزینه ها، میزان تولید و فروش، میزان سرمایه در گردش و نرخ فروش با مشکل جدی روبرو شوند. از این رو سرمایه گذاری، فعالیت های عملیاتی بنگاه ها و به تبع آن سودآوری بنگاه های اقتصادی، محدود و بعضا کاهش خواهد یافت. در بخش نفت نیز با توجه به شرایط سخت گیرانه فروش نفت، وضعیتی بهتر از امسال نخواهیم داشت.

تورم در سال ۹۸

با نگاهی به شرایط پیش رو به ویژه محدودیت های بودجه ای دولت، دشواری فروش نفت، عدم تناسب هزینه ها و درآمدهای دولت و همچنین موضوع سلامت نظام بانکی در صورت عدم اعمال مدیریت صحیح می تواند موجب افزایش سطوح استقراض دولتی و افزایش نقدینگی و در نهایت تورم بدون حساب و کتاب در سال ۹۸ شود.

بازار سرمایه در سال ۹۸

در شرایط عادی افزایش نرخ ارز و تورم موجب می شود که دارایی های شرکت ها در بازار سرمایه ای افزایش یابد. از این رو با ادامه روند روند رشد نرخ ارز انعکاس آن را در بازار سرمایه خواهیم دید، منتها عدم بهبود متغیرهای کلان اقتصادی رشد و سود آوری شرکت ها را در ابهام قرار خواهد داد. سطح نااطمینانی و کاهش سطح فعالیت عملیاتی، کاهش سطح فروش و درآمد شرکت ها را در پی خواهد داشت و در این شرایط میزان ورود نقدینگی به بازار سرمایه کاهش می یاید. با این حال سرعت گردش نقدینگی در بین فرصت های سرمایه گذاری افزایش می یابد و این امر موجب تغییر ماهیت سرمایه گذاری به ماهیت نوسان گیری و سفته بازی می شود.

بنگاه های اقتصادی در سال ۹۸

 در آخر نیز با نگاهی به بنگاه های اقتصادی به این نتیجه خواهیم رسید که مدیریت این بنگاه ها در سال آینده دشوار خواهد بود و کسانی که خود را برای این شرایط آماده نکنند، از گردونه اقتصاد خارج خواهند شد و چشم انداز و سرمایه گذاری های کوتاه مدت جایگزین سرمایه گذاری های بلند مدت می شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: